ايران، سرزميني چهارفصل است. اين صفت هميشه براي اين سرزمين مصداق درستي داشته و بي‌انصافي است آن را شبيه شعار‌هاي تبليغاتي ـ گردشگري بدانيم كه تنها افراد را تشويق به گشت و گذار در آن كشور و سرزمين مي‌كنند.
 
 
 

 چهارفصل به اين معنا كه در هر زمان از سال مي‌توانيد با سفر به يكي از شهرهاي ايران شاهد آب و هواي متفاوتي باشيد و انگار كه در فصل مورد علاقه‌تان قرار داريد. در زمستان، شهرهايي در ايران وجود دارد كه آب و هوايي تابستاني دارند، سرزمين‌هايي بهاري‌اند و جاهايي رنگ و بوي پاييز دارند. اين قصه، در هر زمان از هر كدام از فصل‌ها در اين سرزمين صادق است، اما شهرها و روستاهايي هم هستند كه با وجود مساحت كوچكشان، به تنهايي آب و هواي چهارفصل را در خود جاي داده‌اند! به علامت تعجب جمله قبلي كاري نداشته باشيد، چون چنين شهرها و قريه‌هايي وجود دارند.

 

تنوع آب و هوا و طبيعت كوهپايه‌اي زاگرس يكي از دلايلي است كه باعث شده اغلب شهرهايي كه در اين منطقه وجود دارند، شامل آب و هوايي چهارفصل باشند، به عنوان مثال استان كهگيلويه و بويراحمد چنين ويژگي‌اي دارد. به طوري كه در فاصله‌اي كمتر از 10 كيلومتر مي‌توان از منطقه گرمسيري سرسبز وارد منطقه سردسيري پوشيده از برف شد.

 

وجود بيش از 500 چشمه با تفرجگاه‌هاي بكر، ده‌ها آبشار زيبا، رودهاي خروشان با جلوه‌هاي زيباي گردشگري، درياچه‌هاي طبيعي، پوشش جنگلي درختان سرسبز بلوط و رايحه خوش بوته‌هاي كوهساران، جلوه‌اي ديگر از طبيعت سحرانگيز و رويايي شمالي در اين منطقه است. ‌يا روستاي آيينه‌ورزان كه در 70 كيلومتري تهران در جاده فيروزكوه قرار گرفته است. اين روستا كه به دو بخش بالا ده و پايين ده تقسيم مي‌شود، دو فضاي كاملا متفاوت را براي گردش و تفريح به شما پيشنهاد مي‌كند. دشتي در پايين دست با درختان پربار ميوه و كوه‌هايي در بالا دست كه آبشار و تنگه آيينه ورزان زيبايي آن را چند برابر كرده‌اند.

در ايران يافتن چنين مناطقي چندان كار سختي نيست، با نگاهي به نقشه و كنكاش و پرس و جويي اندك مي‌توان چنين منطقه و شهري را يافت‌،چرا كه ايران، همواره سرزميني چهارفصل بوده است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








برچسب ها : ايران 4 فصل,

موضوع :
تاریخ ایران ,  ,